tisdag 16 september 2008

Älskade läsare

Det känns så skönt att höra att ni saknar mig när jag inte är inne. Har precis kommit hem från min kurs i Svenska som andraspråk (svenska2). I dag har vi analyserat Migrationsverkets texter och man blir förvånad hur väl deras uttalande stämmer med de främlingsfientliga partiernas, nästan så man tror att det är kopior. Ganska skrämmande att dessa tankar finns i maktens korridorer. Om jag kunde så skulle jag vilja skapa ett uppror, men som situationen är just nu så får jag nöja mig med att protestera här på bloggen.

Idag körde jag ett nytt koncept på spanskan med årskurs nio, vi arbetade med tre låtar och analyserade texterna, eleverna reagerade på hur mycket hjärta och smärta det finns i spanska musiktexter. Idag lyssnade vi till Juanes , Treból och Paulina Rubio. Tre olika sorters låtar och Treból var nog den låt som fångade ungdomarna bäst idag, men nya önskemål har dykt upp inför nästa vecka. Hoppas detta blir ett lyckat inslag i den spanska språkutbildningen.

Tyvärr så börjar jag misstänka att det inte blir något färdigt badrum denna vecka heller, börjar tröttna på att allt går så långsamt. Nästa gång något ska byggas om här hemma så ska jag lite mer på mig själv och mina kunskaper istället för att tro att någon annan, hantverkare eller inte hantverkar, ska klara av att göra det. Jag tror att jag och barnen får mer gjort tillsammans än alla kunniga som ska påbörja allt men aldrig avsluta något. Finns det något projekt som någonsin blir avslutat som andra än vi själva startat? Jag bara undrar? Jag är väldigt tacksam för all hjälp och alla idéer men jag tror att jag i fortsättningen undanber mig den sortens hjälp, tyvärr känns det mest som om den stjälper än hjälper.
Jag ska inte gnälla mer utan ta tag i det direkt till helgen, nu lär det ju inte bli något IKEA så då kan jag ju vara hemma och foga golvet istället. :-(

Nu lämnar jag dig älskade läsare med en vädjan om att du sänder en tanke till änglarna runt omkring oss.

Inga kommentarer: